|
|
Regulamin ICM
Senat Uniwersytetu Warszawskiego, zgodnie z § 11 ust.2, § 13 oraz §
22 Statutu Uniwersytetu Warszawskiego oraz uchwałami Senatu z dnia 30 czerwca
1993 r. i 15 czerwca 1994 r. o utworzeniu Interdyscyplinarnego Centrum
Modelowania Matematycznego i Komputerowego (zwanego dalej Centrum), postanawia
nadać tej międzywydziałowej podstawowej jednostce organizacyjnej poniższy
Regulamin Centrum (zwany dalej Regulaminem):
I. Zasady Ogólne
§ 1
-
Centrum jest podstawową, międzywydziałową jednostką organizacyjną Uniwersytetu
Warszawskiego podporządkowaną bezpośrednio Rektorowi, utworzoną w celu
prowadzenia działalności badawczej, edukacyjnej oraz informacyjnej na ogólnopolskiego
środowiska naukowego.
-
Organami Centrum są Dyrektor oraz Rada Naukowa.
-
Zadania, wewnętrzną strukturę oraz zasady funkcjonowania Centrum określa
niniejszy Regulamin.
II. Zadania i formy działania Centrum
§ 2.
-
Działalność badawcza Centrum obejmuje:
-
badania podstawowe w dziedzinie metod modelowania matematycznego struktur,
zjawisk i procesów,
-
tworzenie i rozwój algorytmów dla potrzeb modelowania,
-
praktyczną weryfikację metod i algorytmów modelowania do rozwiązywania
konkretnych problemów naukowych i tworzenie rozwiązań aplikacyjnych.
-
Działalność edukacyjna Centrum dotyczy dziedzin, w których prowadzone są
badania i jest adresowana w szczególności do osób realizujących projekty
badawcze Centrum. Ponadto Centrum może:
-
organizować studia podyplomowe,
-
prowadzić zajęcia w ramach oferty ogólnouczelnianej,
-
prowadzić szkolenia i zajęcia w zakresie zamawianym przez jednostki UW
lub instytucje zewnętrzne.
-
Działalność informacyjna Centrum obejmuje upowszechnianie:
-
sprawozdań z prowadzonych w Centrum badań,
-
sprawozdań z prowadzonej w Centrum działalności edukacyjnej,
-
informacji o zasobach obliczeniowych Centrum i zasadach korzystania z tych
zasobów,
-
informacji o udostępnianych naukowych bazach danych.
§ 3
-
Działalność badawcza Centrum odbywa się poprzez realizację własnych i zewnętrznych
projektów badawczych, z wykorzystaniem sprzętu obliczeniowego, oprogramowania
i obsługi technicznej Centrum. Zewnętrzne projekty badawcze są realizowane
w ramach tzw. grantów czasowych.
-
Status własnego projektu badawczego ma projekt zgłoszony przez inicjatora
bezpośednio Radzie Naukowej i przez nią zaakceptowany. Inicjatorem własnego
projektu może być każdy pracownik Uniwersytetu lub innej placówki naukowej.
Środki na realizację własnych programów pochodzą z budżetu Centrum lub
są uzyskiwanie przy współudziale Centrum.
-
Zewnętrzne projekty są przyjmowane do realizacji przez Dyrektora pod warunkiem
ich zgodności z Regulaminem i z aktualnymi możliwościami technicznymi Centrum.
Inicjatorem zewnętrznego projektu może być każdy pracownik placówki naukowej
i badawczo-rozwojowej oraz innej placówki, której działalność jest dofinansowywana
przez Komitet Badań Naukowych. Szczegółowe zasady uruchamiania grantu czasowego
w celu realizacji zewnętrznego projektu określa regulamin użytkownika Centrum.
-
Rada Naukowa może dokonać zmiany statusu projektu w trakcie jego realizacji.
Zmiana odbywa się:
-
w wypadku własnych projektów - na wniosek Dyrektora,
-
w wypadku zewnętrznych projektów - na wniosek inicjatora za pośrednictwem
Dyrektora.
-
Rada Naukowa opiniuje wnioski o przyznanie grantów czasowych. Grantów udziela
się na wniosek indywidualnych projektodawców kierując się oceną wartości
naukowej projektów i niezbędnością obliczeń wielkoskalowych dla ich realizacji.
-
Dla realizacji własnych projektów badawczych Rada Naukowa powołuje grupy
badawcze, opierając się na propozycjach inicjatora lub Dyrektora.
-
W skład grup badawczych mogą wchodzić pracownicy naukowi i techniczni,
bez względu na miejsce ich stałego zatrudnienia. Kierownikami grup badawczych
zostają inicjatorzy własnych projektów badawczych lub osoby przez nich
wytypowane.
-
Grupa badawcza jest powoływana na określony czas realizacji projektu, przy
czym na wniosek kierownika grupy lub Dyrektora Rada Naukowa może ten czas
wydłużyć lub skrócić w trakcie realizacji. Po upływie przewidzianego czasu
grupa badawcza ulega automatycznie rozwiązaniu.
-
Współdziałanie z innymi uczelniami i pozauczelnianymi placówkami naukowymi
odbywać się będzie poprzez powoływanie grup badawczych do realizacji określonego
zadania. Szczegóły współpracy określać będą odrębne umowy lub porozumienia.
§ 4.
-
Działalność Centrum na rzecz środowiska naukowego jest realizowana poprzez:
-
zapewnienie sprawnego działania urządzeń i infrastruktury informatycznej
Centrum,
-
udostępnianie zasobów Centrum w formie udzielanych grantów czasowych,
-
udostępnianie i aktualizacja oprogramowania i naukowych baz danych zainstalowanych
w Centrum,
-
obsługę sieciowych serwisów informacyjnych.
-
Centrum współdziała z ośrodkami krajowymi i zagranicznymi w realizowaniu
badań wymagających zaawansowanej infrastruktury obliczeniowej i informatycznej.
-
Współpraca międzynarodowa Centrum obejmuje współdziałanie z międzynarodowymi
ośrodkami naukowymi, komputerowymi oraz z centrami informacji naukowej.
III. Pracownicy Centrum
§ 5.
-
Pracownikami Centrum są:
-
osoby z tytułem naukowym profesora albo ze stopniem naukowym doktora habilitowanego
zatrudnione w Centrum na podstawie mianowania lub umowy o pracę,
-
osoby ze stopniem naukowym doktora albo z tytułem zawodowym magistra lub
licencjata zatrudnione w Centrum na podstawie mianowania lub umowy o pracę,
-
osoby z tytułem naukowym profesora ze stopniem naukowym albo z tytułem
zawodowym zatrudnione w Centrum na podstawie umowy o dzieło albo umowy
zlecenia,
-
osoby wykonujące czynności naukowo-techniczne albo biurowo-administracyjne
zatrudnione w Centrum na podstawie umowy o pracę.
-
Pracownicy pełniący funkcje administracyjne w Centrum mogą być zatrudnieni
na podstawie mianowania.
-
W szczególnie uzasadnionych wypadkach Rektor może zatrudnić na podstawie
mianowania pracownika Centrum nie wymienionego w ust. 2, na wniosek Dyrektora,
zaopiniowany przez Radę Naukową. Stałe oddelegowanie pracownika innej jednostki
do pracy w Centrum wymaga zgody kierownika jednostki, w której pracownik
jest zatrudniony.
IV. Dyrektor Centrum
§ 6.
-
Dyrektor kieruje Centrum we współdziałaniu z Radą Naukową.
-
Dyrektora Centrum powołuje Rektor na okres 3 lat.
-
Kandydata na Dyrektora Centrum wybiera Rada Naukowa.
-
Na wniosek Dyrektora, po zasięgnięciu opinii Rady Naukowej, Rektor powołuje
jego zastępców.
-
Dyrektor organizuje pracę Centrum i jest w tym zakresie bezpośrednim przełożonym
pracowników, o których mowa w § 5.
-
Dyrektor reprezentuje Centrum.
V. Rada Naukowa Centrum
§ 7.
-
Rada Naukowa Centrum liczy nie mniej niż 10 i nie więcej niż 20 członków.
-
W skład Rady Naukowej wchodzą:
-
Dyrektor
-
pracownicy z tytułem naukowym profesora albo stopniem naukowym doktora
habilitowanego zatrudnieni w Centrum.
-
Powołani przez Rektora:
- przedstawiciele zainteresowanych Wydziałów Uniwersytetu Warszawskiego,
- przedstawiciel Polskiej Akademii Nauk, delegowany przez Prezesa PAN,
- przedstawiciel Akademii Medycznej w Warszawie, delegowany przez Rektora,
- przedstawiciel Politechniki Warszawskiej, delegowany przez Rektora,
- przedstawiciel Rady Użytkowników Warszawskiej Miejskiej Sieci Komputerowej
WARMAN,
- inni przedstawiciele środowiska naukowego.
-
Kadencja Rady Naukowej trwa 3 lata.
-
Do kompetencji Rady Naukowej należy:
-
planowanie długoterminowej działalności badawczej Centrum,
-
akceptacja zgłaszanych projektów badawczych,
-
podejmowanie decyzji dotyczących statusu projektów badawczych w trakcie
ich realizacji,
-
zatwierdzanie regulaminu użytkownika Centrum.
-
opiniowanie wniosków o przyznanie grantów czasowych w Centrum.
-
okresowe opiniowanie osiągnięć naukowych Centrum.
-
przyjmowanie rocznego sprawozdania Dyrektora zaopiniowanego przez Komisję
Rewizyjną.
-
Rada Naukowa wybiera ze swego grona przewodniczącego.
-
Rada zbiera się na wniosek przewodniczącego co najmniej dwa razy w roku.
Nadzwyczajne posiedzenie Rady może zostać zwołane na wniosek Rektora, przewodniczącego
Rady lub Dyrektora.
VI. Podstawy finansowania działalności Centrum
§ 8.
-
Podstawą finansowania działalności Centrum i tworzenia jego budżetu są:
-
środki przyznawane przez Komitet Badań Naukowych na działalność Centrum,
-
środki na realizację projektów badawczych:
a) pochodzące z grantów krajowych,
b) pochodzące z programów międzynarodowych,
c) pochodzące z innych funduszy i dotacji.
-
Centrum zapewnia administracyjną i finansową obsługę swojej działalności
oraz obsługę grup badawczych.
§ 9.
Rektor powołuje Komisję Rewizyjną Centrum w liczbie 3 - 5 osób spośród
pracowników Uniwersytetu.
§ 10.
Zasady prowadzenia gospodarki finansowej Centrum oraz zadania Komisji
Rewizyjnej Centrum określa zarządzenie Rektora.
VI. Postanowienia końcowe
§ 11.
Regulamin Centrum wchodzi w życie z dniem uchwalenia przez Senat.
Warszawa, dnia 18 listopada 1998 r.
Uchwała nr 67
Senatu Uniwersytetu Warszawskiego
z dnia 19 lutego 2003 r.
w sprawie zatwierdzenia zmian w regulaminie Interdyscyplinarnego Centrum Modelowania Matematycznego i Komputerowego
(Na podstawie Monitora Uniwesytetu Warszawskiego).
Na podstawie § 17 ust. 1 Statutu Uniwersytetu Warszawskiego z dnia 18 września 1991 r. Senat UW postanawia, co następuje:
§ 1
W regulaminie Interdyscyplinarnego Centrum Modelowania Matematycznego i Komputerowego wprowadza się następujące zmiany: w § 7 ust. 1 otrzymuje brzmienie: "Rada Naukowa liczy nie mniej niż 20 i nie więcej niż 30 członków".
§ 2
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Rektor UW: P. Węgleński
|